TUI Care Foundation ondersteunt vrouwen in Malaga

TUI CARE FOUNDATION ONDERSTEUNT VROUWEN IN MALAGA VIA UNIEK CULINAIR PROJECT "FLAVOURS OF MALAGA".

Een nieuw initiatief van TUI Care Foundation in de traditionele wijken van Malaga draagt bij aan de economische ontwikkeling van lokale vrouwen. In dit project worden 70 vrouwen ondersteund in het ontwikkelen van een culinaire excursie voor vakantiegangers. Zij verzorgen kookworkshops en een bezoek aan de lokale markt. De vrouwen in de achtergestelde wijken zijn de sleutel tot economische ontwikkeling in hun buurt.

In de wijken Trinidad en Perchel in Malaga heerst veel werkloosheid. De mogelijkheden om goed onderwijs te volgen zijn schaars, zeker voor vrouwen. En toch hebben juist deze vrouwen mogelijkheden om hun gemeenschap een duurzame economische ontwikkeling te bieden. TUI Care Foundation ging met hen de keuken in. Via het project ‘Flavours of Malaga’ worden 70 vrouwen uit traditionele gemeenschappen aangemoedigd om op hun niveau bij te dragen aan het gastronomische erfgoed in Malaga. Daarbij maken zij gebruik van de groeiende toeristische populariteit van de stad.

Elise Allart, Executive Director van TUI Care Foundation, legt uit: “Met het ‘TUI Cares for Malaga’-programma stellen we vrouwen in staat om hun mogelijkheden te vergroten en ontwikkelen we bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op hun culturele erfgoed. Door deel te nemen aan dit project, verbeteren de lokale vrouwen hun sociaaleconomische positie en stimuleren ze de leefbaarheid van het gebied dankzij hun verbeterde ondernemers- en leiderschapsvaardigheden.”

Het  project “Flavours of Malaga” richt zich op de zogenaamde ‘corralones’, traditionele appartementsgebouwen met arbeiderswoningen rondom een centrale binnenplaats. Deze populaire binnenplaatsen waren ooit de plek waar families samenkwamen om te eten en drinken, naar muziek te luisteren na een dag hard werken. Nu openen deze wijken hun deuren en delen zij hun cultuur met bezoekers uit de hele wereld.

De vrouwelijke ondernemers houden de unieke smaken van Malaga levend in hun ‘gazpachuelos’, een soep die ooit als goedkope lunch diende voor arme vissers maar nu een gerecht voor fijnproevers is. Ook hun Arabisch geïnspireerde desserts, die zeven eeuwen islamitische heerschappij weerspiegelen, combineren unieke smaken. Ieder jaar bezoeken meer toeristen Malaga en gastronomie wordt een steeds belangrijker onderdeel van hun vakantie-ervaring. TUI Care Foundation werkt daarom samen met lokale en internationale partners om hierop in te spelen.

Voor dit project werkt TUI Care Foundation samen met hogeschool Saxion, de lokale Club Gastronómico Kilómetro Cero en de stad Malaga. Studenten van hogeschool Saxion brengen hun academische ervaring qua duurzame ontwikkeling in. Kilómetro Cero ontwikkelt seminars om deze gastronomie onder stakeholders te promoten en geeft trainingsworkshops om hen te leren hoe hun producten op de markt te brengen. TUI Care Foundation ondersteunt belangrijke facetten van dit project: ze voorziet in de financiering, brengt expertise in op het gebied van toerisme en maakt dit lokale project bekend bij zo veel mogelijk reizigers uit de hele wereld.

De economische impact wordt vergroot door het organiseren van excursies naar de corralones. Hier ervaart de toerist zelf het unieke, traditionele Malaga, kan hij deelnemen aan kookworkshops of de  lokale markten bezoeken. Alle evenementen worden georganiseerd door de vrouwelijke ondernemers.

Raúl Jiménez Jiménez, Schepen van Sociale Zaken van Malaga, legt uit: “Flavours of Malaga combineert het empowerment van vrouwen in deze wijk met een mooie vorm van duurzaam toerisme. Dit is het eerste project in dit genre. We vertrouwen erop dat dit slechts een begin is, dat we het nog verder kunnen uitrollen in Malaga.”

Gepubliceerd op 19 november 2018