26 miljoen minder wegwerpplastic aan boord van de TUI vluchten

De vijf luchtvaartmaatschappijen van TUI Group streven er met verschillende initiatieven naar om tegen 2020 het aantal wegwerpplastics  met 40 miljoen te verminderen. Sinds 2018 werden er al 26 miljoen items verwijderd. Deze maatregel draagt bij aan het doel van TUI Group om in 2020 in totaal 250 miljoen plastic voorwerpen te hebben verwijderd.

Reizigers die de voorbije zomer met één van de vijf maatschappijen van TUI Group gevlogen hebben, zullen het verminderd gebruik van plastic voorwerpen aan boord zeker opgemerkt hebben. Inderdaad, sinds 2018 werden er al 26 miljoen plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik verwijderd. Dit past binnen het streven van  TUI Aviation  om  vluchten op een zo duurzaam mogelijke manier uit te voeren.  Volgens de index atmosfair Airline 2018 werd TUI reeds erkend als minst vervuilende luchtvaartmaatschappij.

Voorbeelden van maatregelen die aan boord werden getroffen: het bestek is niet langer in plastic verpakt,  het plastic omhulsel van headsets werd sterk gereduceerd en reisdekentjes worden voorzien van een papieren wikkel in plaats van een plastic verpakking. Voor de taxfree aankopen aan boord worden geen  plastic zakken meer gebruikt. Ook de activiteitenkits voor kinderen op lange vluchten worden binnenkort enkel nog uit karton vervaardigd. In deze kits zitten ook spelletjes met een ecologische boodschap die kinderen en hun ouders aanmoedigen om afval tijdens hun vakantie zoveel mogelijk te beperken.

Met het plasticreductie-programma heeft TUI Group als doel om eind 2020 in totaal 250 miljoen wegwerpplastics te hebben verwijderd. Naast de initiatieven bij TUI Aviation, wordt ook bij andere onderdelen van de reisorganisatie gewerkt aan plasticreductie. Hotels worden aangemoedigd om richtlijnen te volgen voor een milieuvriendelijkere aanpak en er is een ambitieus programma voor afvalvermindering opgesteld voor TUI Cruises. Dit alles is onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van TUI Group: ‘Better Holidays, Better World’.

“TUI is op het moment in de positie om het vakantieaanbod steeds milieuvriendelijker te maken. TUI Airlines is een van de meest milieu-efficiënte airlines in Europa, waarmee onze vloot hoog eindigt  in de ranglijst van meest milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen. TUI Cruises en Hapag-Lloyd Cruises hebben de modernste vloot onder de cruisemaatschappijen en we blijven deze moderniseren. Onze hotels zetten zich in voor een efficiënte bedrijfsvoering en 81% van de TUI hotels & Resorts heeft inmiddels een duurzaamheidscertificaat. Hier houdt het niet op. We blijven nieuwe klimaatgerichte initiatieven ontwikkelen in onze nieuwe duurzaamheidsstrategie 2020-2030.” zegt Thomas Ellerbeck, Lid van TUI Group Executive Committee, verantwoordelijk voor de  duurzaamheidsstrategie van TUI Group.

Gepubliceerd op 18 september 2019