Vakantie is het eerste extraatje waaraan de Belg geld uitgeeft

Als de Belg aan het eind van de maand wat budget over heeft, spendeert 39% dat bij voorkeur aan vakantie. 20% aan renovatiewerken, 14% zou het gebruiken voor de aankoop van een laptop, TV of ander elektronisch toestel. Kledij (7%) of een auto (4%) maken de lijst af.

De Belgen hunkeren meer naar vakantie dan bijvoorbeeld de Zweden. Van hen spendeert maar een kwart dat extra budget aan vakantie. Voor de Britten is vakantie dan weer nog belangrijker dan voor Belgen.  

Experten zien een link met de politieke en economische onzekerheid. Die doen namelijk het verlangen naar vakantie toenemen. Vakantie is steeds meer een basisbehoefte. En dat geldt niet alleen voor België, ook elders in Europa geven mensen hun resterende budget vooral uit aan vakantie. Dat blijkt uit een grootschalig internationaal onderzoek dat het onderzoeksinstituut YouGov uitvoerde in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Vooral de Britten, met 43%, spenderen extra budget aan reizen. 39% Belgen en Fransen, 37% van de Duitse ondervraagden, 35% van de Nederlanders en 26% van de Zweden.

In België valt het trouwens op dat vrouwen (41%) sneller dan mannen (36%) hun budget aan vakantie willen spenderen.

Renovatiewerken staan op de tweede plaats bij de besteding van extra budget. Fransen en Duitsers hebben blijkbaar een nog grotere baksteen in de maag dan de Belgen. 22% van hen kiezen voor werkena aan hun huis. Bij de Belgen is dat 20%, bij de Britten en 18%, 17% bij de Nederlanders en 13% bij de Zweden.

Op de derde plaats komt in de meeste landen het investeren in elektronische artikelen (bijvoorbeeld laptop, tablet, tv).

Philip Graves, vooraanstaand psycholoog en expert in consumentengedrag, stelt een stijgende trend vast bij de consument om aan het strand aan de dagelijkse druk te ontsnappen. Men zou verwachten dat Europese consumenten in deze onzekere politieke en economische tijden veel minder geïnteresseerd zijn in twee weken vakantie en verkiezen om hun geld te besteden aan iets tastbaars. Eigenlijk draagt deze onzekerheid juist bij aan het verlangen naar een vakantie. Er ontstaat een andere dimensie die het verlangen naar vakantie boven alternatieven plaatst zoals auto's, elektronica en woningrenovatie.  We hoeven maar terug te kijken op ons leven: het zijn meestal ervaringen die we ons herinneren en waarderen, niet de consumptieproducten die we onderweg hebben gekocht.

De Britten willen ook het meest aan vakantie spenderen. 34% van hen zouden meer dan 1000 pond voor reizen reserveren. 39% van de Duitsers wil minstens 1000 euro spenderen, 36% van de Nederlanders doen hetzelfde. In België geeft 37% meer dan 1000 euro uit te geven aan reizen. De Fransen gaan het zuinigst op reis met 32%.

 

 

Nota aan de redacties:

Alle cijfers, tenzij anders vermeld, zijn van YouGov Plc. De totale steekproef werd uitgevoerd tussen 5 april en 2 mei 2017 bij 8.314 volwassenen in de zes landen. De cijfers zijn gewogen en zijn representatief voor alle volwassenen uit de respectieve landen (18+ jaar).

Gepubliceerd op 22 mei 2017