TUI Group publiceert jaarresultaten duurzaamheid

TUI Group heeft haar duurzaamheidsjaarverslag 2017 gepubliceerd waarin de voortgang van de duurzaamheidsstrategie ‘Better Holidays, Better World’ beschreven wordt. De huidige strategie, waarin TUI de focus legt op vier belangrijke pijlers, loopt tot en met 2020. Het jaarverslag rapporteert over de aanzienlijke vooruitgang die TUI sinds de lancering van de strategie in 2015 heeft geboekt en over de bijdrage aan de Sustainable Development Goals, de VN-doelstellingen voor wereldwijde duurzame ontwikkeling.

In het jaarverslag worden de belangrijkste initiatieven beschreven. De wereldwijde reisorganisatie houdt hierbij rekening met de impact van het bedrijf op economie, maatschappij en milieu. De ‘Better Holidays, Better World’ strategie ziet er op toe dat ook de lokale gemeenschap wordt betrokken in de expansie van het toerisme onder de vorm van jobs en mogelijkheid tot scholing.

Thomas Ellerbeck, lid van het Group Executive Committee en verantwoordelijk voor duurzaamheid, zegt: "Sociale en ecologische duurzaamheid zijn twee kanten van dezelfde medaille als het gaat om onze verantwoordelijkheid.  Onze realisaties zijn op veel niveaus terug te vinden: van de introductie van zeer CO2-efficiënte vliegtuigen als de Boeing 737 MAX , over hotels met hoge duurzaamheidsnormen en excursies met hoge duurzaamheidscriteria tot projecten die beroepsopleidingen voor lokale jongeren in de groeiende toeristische sector toegankelijk maken. Met TUI’s duurzaamheidsstrategie "Better Holidays, Better World" zet de organisatie zich in om alle facetten van een vakantie te verbeteren."

Dirk Van Holsbeke, General Manager TUI Belgium: “als onderdeel van TUI Group levert ook TUI Belgium een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsstrategie. De 4  Boeing 737 MAX toestellen die dit jaar op onze Belgische luchthavens werden ingezet, zijn hiervan het meest recente voorbeeld. Onze ambities blijven uitdagend maar dankzij de inspanningen van collega’s en partners geloven we dat onze positieve impact verder zal uitbreiden. Samen zorgen we ervoor dat vakanties vandaag en  in de toekomst mogelijk blijven.”

Belangrijkste resultaten uit het jaarverslag volgens de 4  pijlers van de strategie:

“Step lightly”
Het verminderen van de milieu-impact van TUI’s bedrijfsactiviteiten, airlines en cruises.

• TUI’s luchtvaartmaatschappijen zijn gemiddeld 24% efficiënter dan de zes grootste Europese luchtvaartmaatschappijen
  • TUI fly ontving de eerste Boeing 737 MAX in 2018. Dit vliegtuig verbruikt 14% minder brandstof en stoot 14% minder CO2 uit dan de vorige toestellen. Er zijn nog 72 toestellen besteld voor de komende jaren.
  • De CO2 uitstoot per cruisepassagier per nacht is met 5,5% gedaald t.o.v. 2015

“Make a difference”
De positieve impact van vakanties vergroten voor de lokale gemeenschap en het milieu

• In de afgelopen drie jaar verbleven meer dan 20 miljoen vakantiegangers in een duurzame accommodatie.
  • 80% van de hotels die in eigendom zijn of gemanaged worden door TUI Hotels & Resorts beschikt over een duurzaamheidscertificaat.
  • TUI verkocht ruim één miljoen TUI Collection excursies. Deze excursies voldoen aan strenge duurzaamheidseisen, bieden voordelen aan de lokale bevolking en beschermen het milieu.

“Lead the way”
Voorop lopen en investeren in de duurzame ontwikkeling van vakantiebestemmingen

• In 2017 is € 7,3 miljoen bij elkaar gebracht om projecten van TUI Care Foundation te ondersteunen.  https://www.tuicarefoundation.com/nl
  • TUI Care Foundation lanceerde haar strategische ambities, waaronder het bieden van het uitzicht op een beter leven voor 100.000 kinderen en jongeren.
  • De projecten van TUI Care Foundation zijn over ruim 20 bestemmingen verspreid.

“Care more”
Het creëren van de beste werkplek

• TUI wil een uitstekende werkgever zijn voor haar medewerkers en stelt zichzelf daarin hoge ambities. In de jaarlijkse medewerkers enquête TUIgether was de score voor medewerkersbetrokkenheid 77%.
  • Het internationale Global 60 programma werd gelanceerd om internationale loopbaanontwikkeling binnen TUI Group te bevorderen.

Gepubliceerd op 19 juni 2018