TUI gunt pan-Europees media-account aan EssenceMediacom
TUI, de grootste toerismegroep ter wereld, heeft EssenceMediacom gekozen als mediabureau voor heel Europa. Aan de selectie is een competitief pitchproces voorafgegaan. TUI werkte voor de pitch samen met media-adviesbureau Aperto. EssenceMediacom zal toezicht houden op mediaplanning en -inkoop in heel Europa: in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en de Benelux. De overgang zal begin 2024 plaatsvinden.
De pitch betekent een volgende stap in de transitie van TUI naar een wereldwijd merk met een eenduidig merkdoel en een eenduidige merkstrategie. EssenceMediacom zal TUI’s marketingteam hierbij ondersteunen met speciale teams in elke markt, ondersteund door een centraal team dat verantwoordelijk is voor strategie en coördinatie.
Het netwerk van EssenceMediacom zal nauw samenwerken met Leo Burnett, het wereldwijde creatieve bureau van TUI. De lokale doorvertaling van TUI campagnes voor de Belgische en Nederlandse markt wordt gedaan door het Belgische bureau At-the-Table.
EssenceMediacom maakte indruk op TUI met haar kennis van de toeristische sector, de passie voor het merk en de bewezen staat van dienst in het navigeren van wereldwijde merken door de nieuwe communicatie-economie.
Toby Horry, Global Marketing Director bij TUI: "We zijn blij met de benoeming van EssenceMediacom als media agency van TUI Group en kijken ernaar uit om in al onze markten met hen samen te werken. Het was een zeer competitieve pitch en we willen alle pitchende bureaus bedanken voor hun harde werk. Misschien een schrale troost, maar het maakte onze beslissing er niet makkelijker op en toonde de kwaliteit van mediabureaus in de markt.”
Roosmarijn Quartier, Head of marketing communications bij TUI Benelux voegt daaraan toe: "We kijken terug op een erg constructieve samenwerking met UM de afgelopen jaren, maar zijn ook benieuwd en positief gestemd over wat de toekomst ons zal brengen. Vakantie blijft het leukste moment van het jaar. Daar is TUI als marktleider de aangewezen partij voor. Samen met EssenceMediacom zullen we er dan ook alles aan doen om de consument hiervan te overtuigen."
Tim Irwin, EMEA CEO bij EssenceMediacom: "We zijn verheugd om onze relatie met TUI te verlengen en uit te breiden. We kijken ernaar uit om met onze unieke datagestuurde aanpak, ondersteund door geavanceerde metingen, ervoor te zorgen dat we de waarde van de media-investeringen van TUI maximaliseren. De nieuwe centrale hub zal een essentiële rol spelen bij het leveren van diensten op wereldwijd merkniveau en tegelijkertijd de unieke behoeften van elke markt combineren met de collectieve mogelijkheid om groei te stimuleren door schaalgrootte en gedeelde kennis."