TUI Care Foundation wint twee Global Responsible Tourism Awards op World Travel Market Londen

World Travel Market beloont inspirerende initiatieven op het gebied van verantwoord toerisme. TUI Care Foundation viel dit jaar maar liefst twee keer in de prijzen. De onafhankelijke stichting van TUI Group won een gouden Award in de categorie 'Destinations Building Back Better Post-COVID' en een zilveren award in de categorie 'Reducing Plastic Waste in the Environment'.

TUI Care Foundation ontving de gouden award voor de ondersteuning aan kleine toeristische bedrijven in Afrika en Latijns-Amerika tijdens de coronapandemie. In samenwerking met de Berlijnse NOG enpact ontvingen in totaal 565 bedrijven financiële steun, kregen ze bedrijfstrainingen en individuele begeleiding door toerisme-experts. Het werk van TUI Care Foundation en enpact werd uitgevoerd met steun van het Duitse ministerie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling en het Duitse ontwikkelingsagentschap GIZ.

De zilveren award werd toegekend voor het project ‘Keep our Sand and See plastic free’ op Cyprus. Dit project maakt deel uit van het Destination Zero Waste Programma van TUI Care Foundation en wordt uitgevoerd in samenwerking met het Cyprus Sustainable Tourism Initiative (CSTI) en de Travel Foundation. Doel van het project is om afval te verminderen en nieuwe manieren te vinden voor hergebruik. Hiermee worden banen gecreëerd en het bevordert de circulaire economie op Cyprus. Tot nu toe werden met het project meer dan 500.000 toeristen en inwoners bereikt en zijn er twee plasticvrije stranden aangelegd. In de volgende fase van het project wordt samengewerkt met 300 lokale bedrijven om maatregelen ter verminderen van plasticgebruik te stimuleren. Daarnaast worden nog eens vier plasticvrije stranden aangelegd.

Thomas Ellerbeck, voorzitter van de Board of Trustees van de TUI Care Foundation nam de awards in ontvangst: “Wij zijn zeer vereerd dat deze twee initiatieven beloond zijn met een award. Beide projecten laten zien dat toerisme positief kan bijdragen aan zowel het milieu als de lokale gemeenschap op vakantiebestemmingen. Samen met onze partners zullen we ons dan ook blijven inzetten om de positieve impact wereldwijd te blijven stimuleren.

Philippos Drousiotis, voorzitter van CSTI: "We zijn er erg trots op deel uit te maken van dit project en samen met TUI Care Foundation en Travel Foundation te werken aan Keep Our Sand and Sea Plastic Free.  Het is geen toeval dat het idee om stranden plasticvrij te maken zo goed wordt ontvangen, mensen hebben de tools nodig om deel uit te maken van de oplossing en niet van het probleem."

Gepubliceerd op 16 november 2022