maaltijden en wifi steeds belangrijker voor geslaagde vakantie

Een goed gelegen hotel dat goeie maaltijden aanbiedt en waar de wifi goed werkt, staat garant voor een positieve vakantiebeoordeling. Dat blijkt uit de analyse van de tevredenheidsenquête bij meer dan 20.000 Belgen die afgelopen juli met touroperator TUI gereisd hebben. De Belg geeft gemiddeld een score van 8,3/10 voor z’n vakantie. Service en hygiëne zijn de meest geapprecieerde factoren, maar ook de kwaliteit van de wifi is doorslaggevend voor een geslaagde vakantie.

TUI, de grootste toerismegroep in België, geeft elke reiziger bij terugkomst de mogelijkheid om een tevredenheidsenquête in te vullen. Deze enquête maakt het mogelijk om alle aspecten van zijn reis te evalueren, waaronder de kwaliteit van de maaltijden, de service, de hygiëne, de animatie, de ligging van het hotel en de kwaliteit van de wifi.
Hieronder vindt u de resultaten van de enquête:
 
Top 10 van de landen met de beste score
1.        Kaapverdië (8,7/10)
2.        Kroatië  (8,6)
3.        Egypte (8,5)
           Griekenland (8,5)
5.        Mexico (8,4)
           Portugal (8,4)
           Marokko (8,4)
           Spanje (8,4)
           Turkije (8,4)
10.     Bulgarije (8,3)
 

Top 10 van de best scorende criteria
1.       Service (8,8/10)
2.       Hygiëne (8,7)
          Ligging van het hotel (8,7)
          Transfer naar en van het hotel (8,7)
5.       Zwembad (8,6)
          Kamer (8,6)
7.       Onthaal van kinderen (8,5)
8.       Maaltijden en drank (8,3)
          Verhouding prijs-kwaliteit (8,3)
10.     Wifi (7,6)

Griekenland behaalt een mooie score: veel Griekse hotels hebben de afgelopen jaren ingrijpende renovatiewerken uitgevoerd en die worden door de vakantieganger geapprecieerd. De recente aardbeving op Kos heeft geen invloed op de globale tevredenheidsscore voor Griekenland.

Ondanks een moeilijke start van het boekingsseizoen voor Egypte, Marokko en Turkije, heeft de Belgische vakantieganger er volop  genoten van z’n verblijf in de kwaliteitsvolle all inclusive hotels. Tunesië, recent heropgestart, krijgt ook een goede score op vlak van infrastructuur.

Spanje, koploper in het aanbod van TUI, bevestigt z’n status als vaste waarde voor de Belg die er elk jaar terugkeert.

Bulgarije, een minder traditionele vakantiebestemming, wordt deze zomer ook sterk gewaardeerd. Het land haalt de top 10 door de algemene kwaliteit en de centrale ligging van de hotels.

Waaraan hecht de Belg het meeste belang?

Elke nationaliteit hecht voor z’n vakantie belang aan verschillende aspecten. De belangrijkste criteria voor de Belg zijn de ligging van het hotel, de kwaliteit van de maaltijden, de service en de kamer.

De Belgische vakantieganger is tevreden maar veeleisend. Een gemiddelde score van 8,3 voor maaltijden en dranken is perfect aanvaardbaar maar het is duidelijk dat de Belg steeds hogere verwachtingen heeft qua kwaliteit en variatie. Italië, Mexico en Kaapverdië scoren uitstekend op dit criterium.
Ook de wifi-verbinding in het hotel wint elk jaar aan belang. Waar de Belg zich vroeger tevreden stelde met een verbinding in de publieke ruimtes, eist hij nu kwaliteitsvolle en snelle wifi, ook op de kamer en aan het zwembad. De tiende plaats in het klassement toont aan dat de wifi niet overal voldoet aan de eisen. TUI zal de hoteliers op de hoogte brengen van dit resultaat, het belang ervan onderstrepen, en in haar hotelomschrijvingen specifiëren of er al dan niet kwaliteitsvolle wifi aanwezig is.
 

Gepubliceerd op 1 augustus 2017