TUI lanceert fair travel, verantwoord reizen met oog voor de toekomst

De coronacrisis heeft de toerismesector hard getroffen. Bij TUI, de grootste reisorganisatie van het land, werd die tijd gebruikt om zorgvuldig in kaart te brengen hoe onze vakantiereizen kunnen bijdragen aan betere omstandigheden voor mens en milieu op de vakantiebestemmingen. Vandaag lanceert TUI dan ook fair travel, een groenere benadering van vliegreizen, autoreizen en citytrips. Dankzij fair travel verblijven reizigers in accommodaties met een ecolabel, steunen ze de lokale bevolking en economie en investeren ze in groenere mobiliteit.

Hotels met een ecologisch label

De accommodaties die in het fair travel concept worden aangeboden, zijn voor het grootste deel 4- of 5-sterrenhotels met een door de Global Sustainable Tourism Council erkend duurzaamheidslabel. Deze hotels zijn dan ook continu op zoek naar duurzame oplossingen op het gebied van energie, water, biodiversiteit en afval. Daarnaast hebben ze aandacht voor het welzijn van hun werknemers en de lokale bevolking. Ze dragen  onder meer gelijke kansen en eerlijke lonen hoog in het vaandel. De afgelopen jaren is de vraag naar dergelijke accommodaties gegroeid. TUI biedt momenteel een duizendtal fair travel accommodaties aan.

Steun voor de lokale bevolking en voor de economie

Enquêtes van het merendeel van onze klanten tonen aan dat reizigers het waarderen dat hun vakantie bijdraagt aan het welzijn van de lokale gemeenschap. TUI participeert dan ook in veel projecten die dit doel nastreven, voornamelijk via de TUI Care Foundation. Daarnaast zorgen we ervoor dat eten, drinken en ingrediënten zoveel mogelijk ter plaatse worden ingekocht en leiden we via de TUI Academy lokale jongeren op zodat zij werk kunnen vinden in het toerisme.

Investeren in groenere mobiliteit

Vervoer op vakantie beperkt zich niet tot enkel vliegtuigen maar omvat ook elektrische transferbussen, treinen en zelfs het verhuur van elektrische wagens ter plaatse. Een vlucht is vandaag de dag vaak nog steeds de efficiëntste of zelfs de enige manier om een ​​bestemming te bereiken. Wanneer de trein echter een goed alternatief is, bieden wij deze optie ook aan. De luchtvaart kan en moet echter permanent verduurzamen. TUI fly investeert al jaren in een jonge vloot waarvan de vliegtuigen steeds zuiniger zijn en minder brandstof verbruiken. De motoren zijn ook veel stiller, een topprioriteit voor omwonenden van een luchthaven. Ook aan boord maakt een duurzaam beleid het verschil, met name door het sorteren van afval en het verminderde gebruik van plastic en papier.

Samen voor een verantwoorde vakantie

Dankzij fair travel draagt de TUI-reiziger bij aan een verantwoorde vakantie. Een bijdrage van 2 euro per persoon is inbegrepen in de reissom en TUI engageert zich om dit bedrag te verdubbelen. De helft van de opbrengst gaat naar projecten van de TUI Care Foundation die de lokale economie en de bevolking ondersteunen. De andere helft wordt geïnvesteerd in projecten die werken aan groenere mobiliteit. Jaarlijks wordt er een rapportering opgemaakt van het ingezamelde bedrag en de projecten waarin is geïnvesteerd.

Vakantie voor iedereen

We zullen blijven reizen, nieuwe horizonten ontdekken, de prachtige natuur aanschouwen, kennismaken met andere culturen of gewoon ontspannen. Reizen verrijkt ons en we hopen dat toekomstige generaties deze rijkdom kunnen blijven waarderen. Daarom maken we het aantrekkelijk om te kiezen voor een duurzamere vakantie. Zonder in te leveren op comfort en tegen een aantrekkelijke prijs.

Meer informatie over fair travel vindt u op www.tui.be/nl/fair-travel/.

Gepubliceerd op 5 november 2021